La presentació de la auditoria dels comptes del 2010.

dijous, 19 de gener del 2012

Amb la presencia del diputat i president de l'Àrea d'Hisenda i Recursos Interns de la Diputació, el senyor Carles Rossinyol, va tenir lloc la presentació de l' auditoria dels comptes del 2010 del ajuntament de Calldetenes. Els números presentats no varen significar cap sorpresa, ja que havien estat avançats per CiU en el seu butlletí.

Es va confirmar que l' endeutament a curt termini es de 5,2 milions d' euros, molt allunyat dels menys de 400.000 euros presentats en el tancament del exercici per l' anterior equip de govern i defensats durant la campanya electoral. Les principals partides que motiven aquesta diferencia, son la no comptabilització de 3,1 milions d' euros en factures impagades, i els 1,4  milions d' euros de quotes de dubtós cobrament que es varen comptabilitzar com ingressos. L' endeutament a llarg termini es de 1,8 milions d' euros.  Cal dir també que en la auditoria no hi figura el deute de 700.000 euros del camp de gespa artificial formalitzat a nom del FC Calldetenes, però que compromet al ajuntament a fer-se'n càrrec.

L' alcalde, el regidor de hisenda i el portaveu de PeM varen fer una crida a la confiança, amb el convenciment de que amb el suport de la diputació i de la Generalitat i ajustant el cost dels serveis sense tancar-ne cap, s' aconseguirà donar la volta a la situació. Comparteixo totalment aquesta crida a la confiança, i estic segur que amb el temps aconseguirem reconduir la situació, però també crec que contràriament al que va apuntar el portaveu de PeM, cal que ens oblidem d' encetar nous projectes per més que estiguin en el programa electoral dels tres partits. Amb el pressupost del nostre ajuntament el deute es difícil de reconduir, i amb la situació en la que estan les institucions, la seva ajuda no podrà ser prou generosa com per encetar nous projectes per més compromisos electorals que hi hagin.

Els representants de la diputació varen parlar  de il·legalitats en la manera de portar els comptes, unes il·legalitats que dissortadament son força habituals en la gestió dels ajuntaments, i que en al nostre cas han significat amagar al veïns la realitat de la nostre situació econòmica. En altres països que un polític no digui la veritat, amagar més de tres milions en factures impagades  es no dir la veritat,  significa la seva renuncia a la representativitat pública, un costum gens implantat al nostre país i que cada vegada es fa més necessari implantar, com una mesura més per acabar amb la multitud d' escàndols que patim.

En base al que dic en el punt anterior, crec del tot necessari que en  Jaume Mas faci aquest servei a Calldetenes i per extensió al país, que assumeix totes les seves responsabilitats, i que alliberi els seus companys de grup municipal i de partit del pes de la seva gestió durant la darrera legislatura,  de manera que puguin fer una oposició digne i construir una nova alternativa de govern, i a ell s' el pugui recordar per les moltes coses ben fetes, crec sincerament que Calldetenes ho necessita.
Llegir més...

El ple ordinari del 9 de Gener de 2012.

dimarts, 10 de gener del 2012

Aquest primer ple del any 2012 havia despertat força interès, com ho demostra el fet que vint-i-tres persones hi assistissin de forma presencial. Lamentablement tot i aquest interès i el debat que es va generar en el apartat de precs i preguntes, el ple no es gravar en vídeo. Els punts del ordre del dia es varen anar provant com darrerament es habitual sense massa debat, i dels mateixos caldria remarcar el que feia referència al futur cobrament del 50% de la quota del bus als majors de 70 anys.

En el tema del bus el regidor de hisenda va explicar que aquesta apujada era per l' anys 2013, però que calia aprovar-la aviat perquè els abonaments es comencen a vendre el mes d' octubre. També va posar de manifest que a part d' alguns deutes a l' empresa que fa el transports, es deuen 96.000 euros al ajuntament de Vic per la gestió dels darrers 3 anys (32.000€/any).  PeM va explicar que el cost de cada viatge dels majors de 70 anys, es superior al d' un viatge de la targeta d' abonament T-10, també que considerava excessiu  un cost de 32.000 €/any per la gestió i va proposar una revisió del conveni, una opinió que comparteixo totalment.  El punt es va aprovar amb l' abstenció del grup municipal de ERC, tot i que l' alcalde va matisar que l' aprovació definitiva no es faria efectiva, fins que s' articules tot el procediment per subvencionar la quota resultant als majors que no puguin fer-hi  front.

En el torn de precs i preguntes el regidor de hisenda va preguntar  perquè l' Espardenya Teatre no havia entrat la sol·licitud per l' ús del teatre per les representacions de "Els Pastorets", i perquè no havia fet efectives les taxes corresponents per les dues representacions. Això va portar a un debat sobre el control del ús de les instal·lacions i sobre com calia  aplicar  les taxes a les entitats, un debat que a Calldetenes patim sovint perquè el procediment mai ha estat escrit de manera detallada i clara. L' alcalde va tancar el debat  proposant que es treballi en comissió i un cop estigui consensuat es passi per ple.

El grup municipal de ERC va interrogar a la regidora de cultura sobre els tallers que s' estan fent,  i si els promotors eren o no de Calldetenes tal com havia assegurat en el anterior ple. Tot això va generar un debat sobre diferents aspectes del seu funcionament, que es pensen resoldre quan s' analitzin els resultats dels  tallers celebrats. Penso que el funcionament dels tallers es tenia que haver definit clarament abans de començar-los i fer-lo public, i no fer-ho quan ja porten tres mesos funcionant, i per això el passat dia 23 de desembre vaig entrar al ajuntament un escrit  amb una bateria de preguntes sobre aquest tema, que de moment no ha estat contestat.

El Grup municipal de ERC també va preguntar per  l' embolic generat per la carta del regidor de hisenda anunciant l' aplicació  de les taxes al FC Calldetenes, la impugnació de la mateixes, i la posterior retirada de la impugnació un cop l' alcalde va deixar sense efecte la carta del regidor, segons va dir l' alcalde degut a  que l' equip de govern esta negociant amb el club per trobar una solució a un conflicte que durà des del inici de la legislatura.

En el torn de preguntes del públic, el president de la secció local de ERC  va interrogar al regidor de serveis, sobre un escrit publicat en la web de CiU, on afirmava:  "de sorpreses n´aparaixeren mes, es per aixo que em sembla que la secció local d´erc nomes busca desmarcarse de l´actual representant sense voler aclarar les irregularitats, l´exemple es clar, nomes busquen l´evidencia del mercat dominical, i obliden moltes coses com l´urbanització del torrental, les dietes del seu exalcalde, la deixelleria, la contractació de persones amb grau de consanguinitat fins al terçer o d´afinitat fins a segon, tal com esmenta un post plaques solars, per no parlar del camp de futbol,". El regidor va manifestar que no podia donar detalls del tema de les dietes fins estar-ne totalment segur i haver-ho parlat amb l' equip de govern. El representant de la secció local de ERC va voler deixar molt clar,  que en un ple anterior ja havien demanat l' aclariment de tot el que estigues sota sospita, i que corresponia al actual govern fer-ho tal com s' havien compromès. 

El punt anterior va portar a un debat sobre les dietes del anterior equip de govern, en especial del anterior alcalde.  El regidor de hisenda va assegurar que la comptabilització de les dietes s' havia fet de forma totalment legal, i que en tot cas quedava l' anàlisi subjectiu de si algunes  eren o no massa elevades, una apreciació que clarament no es la que donava a entendre el regidor de serveis en el escrit que va publicar.

El cap de llista de SI va demanar sobre si es portaria una comptabilitat per centres de cost, tal i com el seu partit havia proposat en el seu programa electoral, i que el regidor d' hisenda havia assumit com un objectiu propi, fins i tot en algun fòrum públic, a inicis de legislatura. El regidor va explicar que la comptabilitat actual no ho permetia i que requeriria molts recursos per fer-ho, el representant de SI va manifestar que fer-ho no es un tema de dificultat ja que la informàtica fa que sigui molt senzill, i per tant només es una qüestió de voluntat política. El meu anterior post "remar tots en la mateixa direcció", anava en el mateix sentit del que va exposar el representant de SI,  i per tant comparteixo totalment aquesta opinió. Com ell va dir,  no fer-ho farà que es continuí estenent pel poble, el convenciment de que tenim un govern "opac".

Llegir més...

Remar tots en la mateixa direcció.

dijous, 29 de desembre del 2011

He llegit amb molta atenció el segon butlletí municipal d' aquesta legislatura, i el que a mi m' ha cridat més l' atenció es la falta de "números" dels que jo crec que de veritat interessen als veïns. No em refereixo a l' auditoria que òbviament es el que ara més interessa, aquesta ja serà exposada públicament en pocs dies, i també serà penjada a la web segons es va dir en un ple, em refereixo als números que afecten a la gestió del actual govern.


Jo crec que els veïns hem de disposar de números molt concrets de la gestió pública, que s' entenguin i que s' ens presentin sovint, i no en un gran balanç contable a finals d' any que difícilment podrem digerir encara que estigui penjat a la web, o en seguiments trimestrals del pressupost que el mateix regidor de hisenda ja reconeixia en un ple que serveixen de ben poc informativament parlant.

Si mirem els "números" que surten al butlletí, només hi trobem els que dona el regidor de serveis referents a la deixalleria i al mercat. Dels que surten a la web no cal ni que en parlem. En el cas de la deixalleria li serveixen al regidor per anunciar el possible tancament de mateixa degut al fort dèficit, i en el cas del mercat per anunciar que en aquest segon semestre s' han incrementat els ingressos respecte al mateix semestre de 2010, una informació que celebro i que al fer-se la comparació entre els dos exercicis dona entendre, que els números del mercat del 2010 ja deuen començar a estar clars. També parla de la possible recuperació de part dels diners no cobrats del "Ecoembes", una gestió que també cal celebrar, i per la que ja felicito ja ara al regidor en cas de que ho aconsegueixi.

Per posar alguns exemples dels números que jo trobo a faltar, parlaria d' un balanç detallat de resultat de la Festa Major, de la que per cert no s' en parla gens en el butlletí. Parlaria també d' un balança detallat del resultat de les representacions del Auditori-Teatre, de les despeses de les retransmissions dels plens, o dels estalvis aconseguits amb el canvi de companyia de telefonia mòbil. Tot això son números que així aïllats tots els veïns podem entendre i valorar, i que compliria el que molts varem entendre que s' ens oferia abans de les eleccions.

Es podrien exposar també detalladament les despeses corrents més significatives, com poden ser la compra de maquinaria i/o altres equipaments, o les despeses en cartells anunciadors, tríptics i butlletins. També seria bo fer públiques les dietes cobrades pels regidors per qualsevol concepte si es que n' hi han hagut, o ja que estem en els dies de Nadal, un resum de totes les despeses en motiu de les festes nadalenques. Etc. etc.

Entenc que ara encara s' esta molt enfeinat en acabar el tema de l' auditoria, però estaria bé que en el proper butlletí que trobaria encertat que sortís als voltants de Setmana Santa, ja hi comences a sortir algun "número" que convences als veïns de que això de la transparència va de veritat, que anem en la direcció correcte i que val la pena que tots hi remem tal com demana el nostre alcalde.

Amb "lloances" i "crits d' ànim" no n' hi ha prou, i no donar informació suficient que et faci sentir que es participa en el projecte, es justificació suficient perquè molts veïns decideixin "no remar", ja que poden pensar que "es més del mateix" i que "estem remant", o si voleu "continuem remant", directe a la cascada i que per tant l' esforç que s' ens demana no cal la pena.
Llegir més...

Les retransmissions dels plens per Internet.

dimarts, 27 de desembre del 2011

L' explicació en el recent butlletí municipal de la retransmissió dels plens municipals per Internet, una explicació força allunyada de la visió que en tinc jo, em dona peu a penjar aquest post.


Fins ara s' han fet quattre gravacions dels plens, la primera no es va retransmetre per Internet, però va estar penjada a la web en menys de vint-i-quatre hores, i amb una qualitat de imatge i so excel•lents. Aquesta primera gravació no figura en la pàgina de la web municipal destinada a aquesta funció, però si algú la vol seguir pot fer-ho en el següent enllaç del ple de 5 de setembre de 2010.

Les altres tres gravacions que si es van retransmetre per Internet, d' una qualitat força inferior, no han pogut ser seguides d' una manera mínimament acceptable, degut als continuats talls tant de so com de imatge, i les gravacions penjades a la pagina web municipal no contenen els plens sencers, en algun cas fins i tot menys de la meitat del ple. No es doncs d' estranyar que la permanència mitjana a les pàgines sigui de poc més de quatre minuts.

En el butlletí ens donen dades de "Google Analítics" amb detalls poc importants si tenim en compte el que explico en el punt anterior. Obliden en canvi un detall importat com es el cost d' aquesta experiència. No tinc cap dubte que l' alcalde, que em consta que visita aquest bloc i que en alguna ocasió fins i tot hi ha participat, no tindrà inconvenient en algun moment d' explicar-ho.

Penso que pagar ni que sigui poc per una cosa que no et dona el que persegueixes, en aquest cas la màxima transparència en els plens dotant-nos d' arxiu consultable en tot moment de tot el que hi passa, sempre es car. Una altre cosa seria si el fi perseguit fos la projecció del ajuntament com un ajuntament tecnològicament punter, aleshores si que es podria intentar justificar el cost, però si es aquesta segona opció la que persegueix l' equip de govern, tal com s' esta fent correm el risc de caure en el ridícul.

Per acabar-ho d' arreglar del butlletí municipal s' en dedueix que ara només "repetiran l' experiència en alguns plens", els que es consideri que son els més interessants, obviant que sovint la part més interessant surt en el apartat de precs i preguntes tant de l' oposició com del públic, i es evident que desconeixen que sortirà en aquest apartat per decidir quin ple es interessant i quin no.

Si garantir el correcte funcionament d' aquest servei no ens ho podem permetre econòmicament parlant, i hem de buscar "succedanis" invertint temps i diners per aconseguir uns resultats tant minsos com els que estem aconseguint, o el que es vol es mantenir el servei només per quedar bé, jo penso que ens equivoquem i que val més reconèixer el fracàs i plegar.

Si no es vol plegar, el que es podria fer es pagar uns euros a algun aficionat/aficionats a temes de vídeo del poble, que ho gravi amb una càmera fixa i ho pengi a Internet en un parell de dies, al menys així disposarem del arxiu complert de vídeos, algú del poble es guanyarà uns diners que falta fa, i potser fins i tot aconseguim que qui faci la gravació s' interessi pels afers municipals.
Llegir més...

El ple ordinari del 12 de Desembre de 2011.

dimarts, 13 de desembre del 2011

Dotze persones varen assistir presencialment al ple, un ple que novament es va retransmetre per Internet però que no va poder ser seguit en la seva totalitat per els veïns que ho varen intentar, i que en aquest moment tampoc es pot veure en diferit ja que en la gravació només hi figura un fragment d' uns pocs minuts. Potser caldria trobar l' equilibri entre les ganes de donar una imatge de modernitat i tranparència, el cost i l' eficàcia, i encarregar a alguna persona la gravació amb una càmera de vídeo normal i la posterior pujada a Internet, estic segur que seria més econòmic i efectiu.


Tots els punts del ordre del dia es varen aprovar per unanimitat, excepte els dos que feien referència a la reparcel•lació del sector de les Adoberies, que els regidors de PeM varen votar en contra. Quan des del públic s' els va preguntar el motiu, varen argumentar que ja en el seu dia havien votat en contra d' aquest pla, perquè consideraven que no era necessari ampliar la zona industrial degut a que encara hi han percales disponibles i que les empreses que s' hi instal•len tampoc donen feina a la gent del poble. Senyalar també que l' alcalde no va participar en el debat i la votació d' aquests dos punts, per evitar qualsevol sospita de que pugues tenir-hi un interès particular.

En el apartat de precs i preguntes, el Grup Municipal de ERC va preguntat per la variant, pregunta a la que l' alcalde va respondre dient que estaven pendents d' una reunió amb els responsables de la Generalitat, en la que esperaven obtenir una nova data d' execució del projecte. També va explicar que al estar l' obra ja licitada, l' empresa que va guanyar el concurs podria reclamar una indemnització en cas d' un excessiu retràs en el inici de les obres.

El Grup Municipal de ERC, també va preguntar pel funcionament dels "Tallers Calldetenes", i si la gestió dels mateixos s' havia assignat a una empresa de Vic. La regidora de cultura va explicar que es tractava d' una iniciativa de la seva regidoria, i que qui gestiona de moment aquest nou servei no es una empresa de Vic sinó una parella de Calldetenes. Va explicar també que els gestors assumien el risc en cas de que hi haguessin pèrdues econòmiques, que el que es cobraven pels cursos anava a parar integrament gestors, i que l' ajuntament posava a la seva disposició tot el suport logístic en la gestió de les inscripcions i la infraestructura municipal disponible per portar-los a terme.

La iniciativa dels "Tallers Calldetenes" em sembla una idea excel•lent i cal esperar que funcionin amb la mateixa empenta que sembla que ha començat,  però no em deixa de sorprendre que en els moments en que estem, l' ajuntament assumeixi les despeses de locals, equipaments i tota mena de suport logístic, del que podria semblar un negoci particular, i em sorprendria encara més si com a conseqüència d' aquesta iniciativa, es renuncies al cursos subvencionats que es venien fent els darrers anys. Crec que l' equip de govern faria bé, de posar a disposició de tots els veïns mitjançant una normativa clara i transparent, com es pot accedir al ús de recursos municipals per portar a terme activitats en les que es cobra als assistents, i eliminar així qualsevol sospita de que s' actua amb alguna mena de favoritisme. En el moment de crisi que vivim, es possible que altres veïns puguin tenir-hi interès en desenvolupar activitats similars, i de passada complementar aquest servei.

Ja en la ronda de intervencions del públic, un representant de la secció local de ERC va fer referència a la noticia apareguda recentment al 9 Nou en la que es parlava de la deficiències detectades en la gestió econòmica del mercat i de la deixalleria , per fer una bateria de preguntes a l' alcalde en les que resumint molt, demanava que pensava fer l' equip de govern per aclarir on havien anat a parar els diners d' aquest 2011 que no s' han pogut justificar, que pensava fer amb la gestió dels mateixos serveis durant l' any 2010 on falta documentació, fet que va obligar a tancar els comptes del exercici de manera provisional, i també va preguntar si considerava que en aquest fets hi havia alguna cosa més que "errors administratius" tal com explicava l' anterior alcalde al diari.  L' alcalde en la mateixa línia del que explicava en la noticia del 9 Nou, var dir que calia ser prudents i no fer cap actuació fins tenir proves del que havia passat, i també va afirmar que en la seva opinió hi havia "alguna cosa més" que errors administratius. També es va oferir a contestar més concretament i per escrit tota la bateria de preguntes, en cas de que la secció local de ERC les presenti per escrit al ajuntament.

Personalment penso que en els sis mesos que l' actual equip municipal porta governant, ha tingut temps més que suficient per analitzar tota la documentació que podia haver-hi al ajuntament, i més havent fet una auditoria de la que per cert encara no es coneix la data en que es presentarà als veïns. Els papers que no ha trobat fins ara es difícil que es trobin i si els troben caldrà que expliquin d' on han sortit. Si la situació es la que acabo de descriure, cal que l' equip de govern expliqui d' una vegada per totes, tot el que s' ha trobat i com es pensa actuar en cada cas, i posar punt i final a una situació que el meu entendre resulta insostenible per Calldetenes.

No aclarir el que s' ha trobat d' una vegada per totes, allargant indefinidament situacions com la de la gestió del mercat, la gestió de la deixalleria, l' ús indegut d' unes quantitats de gasoil, el que es remoreja pel poble d' una possible anomalia en la instal•lació d' unes plaques solars, o qualsevol altre "sorpresa" que en algun moment es pugui destapar sobre el Torrental o qualsevol altre obra del poble, no beneficia a Calldetenes i pot fer pensar en una utilització interessada i/o política d' aquets fets.
Llegir més...

Comparativa Impostos municipals 2011 - El IBI.

dilluns, 28 de novembre del 2011

Com a continuació del escrit sobre el IBI del any passat, m' he animat a fer de nou una comparativa amb les dades recaptades durant l' exercici 2010 en concepte de IBI, per veure quina es l' evolució d' aquest impost i on estem posicionats respecte als municipis veïns. Com cada any, la comparativa l' he fet en base al cost del rebut mig en el cas de les finques urbanes i el cost per per hectàrea en el cas de les rústiques,  ja que resulten indicadors fàcils d' entendre que ens diuen el que realment paguem els veïns de Calldetenes en comparació als pobles veins. La font de les dades per fer la comparativa es la web del cadastre.

Si parlem de les finques urbanes, s'aprecia una contenció en el import per rebut, degut a la puja mínima d' aquest impost que en el seu moment va decidir l' anterior govern. Aquest fet ha provocat que passem de ser el municipi més car ara fa un any dels quatre que comparem, a la tercera posició tal com es veu en la primera gràfica. Cal dir que en el darrer ple extraordinari del dia 10 de Novembre, el nou govern va acordar una pujada del IBI pel proper any 2012 d' un 4,1 % per les finques urbanes, una decisió que segurament ens tornarà a posicionar com el municipi més car per aquest concepte, ja sembla que els altres municipis de la comparativa, han apostat per la contenció.

Un altre aspecte a considerar, es que a pesar de la contenció en la revisió del impost, l' import recaptat per l'  ajuntament va creixa significativament tal com es pot veure en aquesta segona gràfica, degut bàsicament a al increment del nº de rebuts i també a les possibles modificacions del valor cadastral d' alguns immobles.



Si parlem de les finques rústiques veurem quer tot i la puja del anterior govern, de nou som el segon municipi que va pagar menys per aquest concepte. Remarcar la gran diferencia de tots el municipis respecte a Folgueroles, deguda amb tota seguretat a la recent actualització del cadastre. Tot i així el nou govern ha decidit no tocar aquest impost, quan es evident que igual que l' any passat hi ha marge per fer-ho si ens comparem amb els municipis veïns, com es pot veure en el tercer gràfic (en aquest cas la comparació es fa en cost/ha). Personalment no entenc aquesta decisió, ja que si tenim en compte aquesta darrera puja del 4,1% de les finques urbanes, la diferencia del que hauran pujat respecte a les finques rústiques aquets darrers cinc anys, està al voltant de 10 punts percentuals, sense que hi vegi cap raó objectiva perquè sigui així.

Com a conseqüència de la crisi, tots sabem que el preu de la vivenda ha caigut els darrers dos anys, i si bé no em sembla massa raonable demanar un rebaix del IBI en la mateixa proporció com alguns han demanat, ja que apart de ser contradictori amb haver demanat contenció del IBI els anys que el preu de la vivenda pujava desmesuradament, el que aconseguiríem es acabar d' enfonsar els ingressos municipals, si que crec que hauria estat encertat no tocar aquest impost tampoc per les finques urbanes, i en cas de tenir que fer-ho per necessitats pressupostaries, no fer-ho per sobre del increment del IPC i fer-ho també extensiu a les finques rústiques, per tal de que tots fóssim solidaris en la mateixa proporció.

En el darrer ple es va parlar d' una propera revisió del cadastre, amb l' argument de que toca fer-la cada deu anys, i a Calldetenes ja el fa (les finques urbanes es varen revisar el 1.999 i les rústiques el 2.001 segons consta a la web del cadastre). En referència a aquest tema volia fer dues consideracions. La primera es que crec que la llei no obliga als ajuntament a fer aquesta revisió, ja que son molts els que no l' han feta des de fa més de 20 anys. La segona es que crec que fer aquesta revisió es totalment necessari des de un punt de vista de justícia social, ja que unifica el criteris de valoració de totes les finques, però que si es fa s' ha d' evitar que serveixi d' excusa per incrementar significativament la recaptació, cosa que solen fer molts ajuntaments. Existeixen eines suficients de simulació per ajustar els coeficients, i no fer una pujada general encoberta amb l' excusa de que "ens han revisat" el cadastre.

Llegir més...

El ple extraordinari del 10 de Novembre de 2011.

dissabte, 12 de novembre del 2011

Amb vuit persones de públic i novament amb l' absència del cap de llista del grup municipal de ERC, es va celebrar el ple extraordinari per aprovar les ordenances fiscals que regiran durant el 2012.

Remarcar que en aquesta ocasió tot i la seva importància el ple no es va retransmetre en directe, i ni tant sols es va gravar en vídeo, i per tant les persones que tenien pensat seguir-lo en directe o en diferit per internet no podran fer-ho. La política de comunicació del nostre ajuntament resulta francament erràtica, i molt llunyana del que s' ens va prometre durant la campanya, ja que a part dels continuats canvis de criteri en les esmentades gravacions, de moment tampoc hem pogut veure el butlletí informatiu que s' ens j havia promès primer pel setembre, i posteriorment per l' octubre.

El primer punt del ordre del dia feia referència a la revisió de tarifes del servei d' aigua potable. Segons l' equip de govern les modificacions introduïdes representen un increment del 8% per cent. Tot i així famílies que tenen un consum baix, es creu que veuran reduït l' import del seu rebut, degut a la eliminació de la taxa del cànon de portada d' aigües. Aquest punt va ser aprovat amb el vot a favor dels sis membres del equip de govern, i el vot en contra del grup municipal de ERC, sense que aquest grup n' argumentes els motius del seu vot contrari.

El segon punt del ordre del dia, va resultar força carregós degut a la quantitat de taxes existents. Aquest punt es va aprovar amb el vot a favor dels dos grups que formen l' equip de govern, i l' abstenció del grup de ERC. Aquest grup va argumentar que en l' època de crisi que estem travessant, considerava excessives les puges proposades.

La puja aprovada per els principals impostos va ser la següent. El impost per la recollida de deixalles pujarà un 5%, amb el compromís de no apujar-lo el proper exercici si durant el 2012 s' aconsegueix reduir suficientment la despesa. El d' activitats econòmiques es mantindrà igual que en l' exercici anterior. El de vehicles pujarà un 2,4 %, i el de bens immobles (IBI) pujarà un 4% per la gran majoria d' immobles, mentre que per els terrenys rurals es mantindrà igual que en el exercici 2011.

Tot i que es tractava d' un ple extraordinari, un cop finalitzat l' alcalde va donar la paraula al públic, que va fer una única pregunta referent a les analítiques del aigua. Afegir que personalment crec que seria molt millor, que el públic pugui parlar en tots els plens sense cap excepció, i sense que l' alcalde s' hagi de plantejar si obre o no un torn de precs i preguntes..
Llegir més...

El ple ordinari del 7 de Novembre de 2011.

dimarts, 8 de novembre del 2011

El ple ordinari que es va celebrar ahir va ser seguit presencialment per 14 persones, i probablement algunes més han pogut seguir-ho per Internet, aprofitant que novament el ple es va retransmetre en directe, i que ara ja es pot consultar la gravació a la pagina web municipal. El cap de llista del grup municipal de ERC no va poder assistir-hi.

Com podeu comprovar els que visualitzeu la gravació, la qualitat del la imatge i del so tot i que suficients no son gaire bones, i pel que he vist les darreres intervencions del públic no han quedat enregistrades, provablement per problemes deguts a la tecnologia utilitzada. Per altre banda seria desitjable que l' ajuntament modifiques la pagina web, i tots els vídeos gravats fossin fàcilment accessibles juntament amb les actes i les convocatòries, de moment el vídeo del ple d' ahir el podeu veure en aquest enllaç.

Del ple em va cridar l' atenció que desprès de molts mesos d' assitència continuada la premsa no hi fos present, potser ells han estat uns dels beneficiats d' aquesta iniciativa municipal de gravar els plens, ja que podran informar sense l' obligació d' assistir-hi. També em va sorprendre que novament el grup municipal d' ERC no utilitzes el torn de precs i preguntes per interrogar al equip de govern sobre aspectes del funcionament municipal.

Abans de que el públic efectues les seves preguntes, el regidor de serveis  va donar les oportunes explicacions i va demanar disculpes, per les deficient informació als veïns referent a que el dia 31 d' Octubre no hi hauria recollida. L' explicació del regidor va ser a iniciativa propia, i crec que aquest es un fet poc habitual que mereix la meva felicitació, i també el primer pas perquè aquesta mena d' incidents no es repeteixin.

Per part del públic es va preguntar sobre quan esta previst publicar la informació comptable a la web municipal promesa durant la campanya electoral, aspecte que el regidor d' hisenda va respondre explicant que en uns quinze dies l' auditoria que s' esta acabant es faria pública, i que aquest seria el punt de partida per publicar aquesta mena de informació a la web, ja que es disposaria d' unes dades fiables.

També des del públic es va preguntar sobre la posició dels dos grups del equip de govern en referència els problemes amb el club de futbol, sobre les pèrdues econòmiques de les dues darreres representacions de teatre, i també es va debatre sobre com millorar la informació als afectats, quan la companyia encarregada de la recollida d' escombraries deixa alguna bossa per no fer-se correctament la selecció de les deixalles.

Finalment també es va preguntar per quina era la previsió de puja dels impostos que hi havia pel proper any 2012, aquesta pregunta es una de les que no va quedar registrades en al vídeo. L' alcalde va respondre que no podia avançar informació ja que encara no estava del tot definida, i ens va emplaçar a un ple extraordinari el proper dijous dia 10 de Novembre les 21 hores. El regidor de hisenda va ampliar la informació donant a entendre que tot i el període de crisi que vivim, els impostos pujaran de manera significativa per mantenir el nivell de serveis que tenim, una posició que de confirmar-se per mi resultaria francament contradictòria, amb la postura mantinguda pels mateixos grups que ara governen quan eren a la oposició, i defensaven que no es podien apujar els impostos argumentant la existència de la crisi i  que a Calldetenes ja era més alts que qualsevol dels pobles veïns.
Llegir més...

El ple ordinari del 3 d' Octubre de 2011.

dimarts, 4 d’octubre del 2011

Unes 20 persones varen seguir  presencialment al ple ordinari que es va celebrar ahir, més algunes que de ben segur varen fer-ho per Internet, aprofitant que era la primera vegada que es retransmetia en directe, en el que era una nova prova pilot del ajuntament, per acostar els plens als veïns aprofitant les noves tecnologies.
 
La majoria de punts es varen aprovar per unanimitat o amb petites discrepàncies i pràcticament sense debat. El punts on es va generar un cert debat varen ser el que parlava de l' Adhesió al conveni de col·laboració entre l' Agencia de residus de Catalunya i Ecoembes Espanya, i un algunes  intervencions en el torn de precs i preguntes que feien referència a la Gestió del Auditori Teatre, a la gestió de la deixalleria, i a una consulta que els  representants de la secció local de ERC  varen fer des del públic sobre el problema dels ingressos del mercat, un tema molt debatut en els plens anteriors.
L' adhesió al conveni per la gestió dels residus,  s' estima que representarà per l' ajuntament un retorn d uns 18.000 euros anuals pel tractament de "residus multiproducte" (cartró, vidre etc.), un import  que no s' ha cobrat des de que es va abandonar ara fa tres anys, la col·laboració amb el Consell Comarcal  per la recollida selectiva. Caldrà veure si desprès de posar en marxa aquest nou acord, hi haurà alguna possibilitat de recuperar els més de 50.000 euros no cobrats per aquest concepte aquests darrers tres anys,

En el tema del Auditori Teatre, els portaveu del grup municipal de ERC  va plantejar com es que s' havien perdut uns 5.000 euros, en la recent representació de l' obra "Desclassificats". La regidora de cultura va assumir la culpa en la falta de coordinació, que va justificar pel fet de ser la primera obra que coordinava, i va retreure la poca col·laboració dels anteriors gestors, aspecte que el portaveu de ERC va justificar dient que no s' els havia demanat. L' alcalde va anunciar que esta prevista una propera reunió amb la participació de tots els implicats, per clarificar el funcionament del auditori en el futur.

Des de el públic un representat de la secció local de ERC, va demanar sobre que es pensava fer des del govern, per aclarir els problemes detectats en els comptes del mercat, i que s' els havia exposat en una reunió que havien mantingut. Va fer saber també, que els propers dies traslladaria la mateixa pregunta per escrit. L' alcalde va informar de que hi ha prevista una nova reunió per parlar del mercat, i es va comprometre a donar resposta escrita a la consulta que es presentes.

La gestió de la deixalleria va ser un tema de debat, on varen participar diferents persones del públic aportant la seva opinió. Es va anunciar que s' estava treballant en unes noves ordenances, que marcarien el nou funcionament, i on s' eliminaria el pagament que per alguns residus tenen que fer els particulars, quan els porten a la deixalleria.  També es va denunciar per part del regidor de serveis, que reciclar tot el material que hi ha en aquest moment a la deixalleria, tindrà un cost important, ja que s' ha retirat tot el material  que podia representar uns ingressos, i que per tant compensaria en part aquesta despesa.

Adjunto l' enllaç al vídeo del ple d' ahir. tot i que  l' ajuntament l' ha retirat de la seva pàgina , el servei Livestream que es el servei Internet que es va fer servir, diposita a Internet el vídeo en el mateix moment de la gravació, i per tant es pot reproduir des de el mateix moment d' acabat el ple. Es possible que la més baixa qualitat tant de la imatge com del so  i de la gravació respecte a la prova anterior, els hagi fet prendre aquesta decisió de no penjar-lo de moment a la pàgina web.
Llegir més...

El ple extraordinari del dilluns dia 19.9.2011 (continuació)

dimarts, 20 de setembre del 2011

En presencia de deu persones de públic i l' absència d' una regidora de l' oposició, es va celebrar el ple extraordinari convocat per aclarir les al·legacions presentades al tancament de comptes del 2010.  En aquesta ocasió el ple no es va gravar en vídeo, i per tant lamentablement no s' en podrà fer un seguiment  per Internet.

Dos dels punt del ordre del dia, el de la resolució de les al·legacions a les obres del carrer Santa Eugenia i la moció de suport al model educatiu català es varen aprovar per unanimitat i sense cap mena de debat.
En el tema de la modificació de crèdits, que en definitiva tracta de moure diners d' una partida pressupostaria a una altre per poder fer front a compromisos, el regidor de serveis  va demanar uns aclariments al regidor de hisenda, que van servir perquè un cop més aquest deixis constància del mala situació econòmica en que es troba l' ajuntament, ja que segons es va dir sense aquestes modificacions, no podrem fer front al pagament de necessitats bàsiques com el gas o el gasoil.

El tema principal d' aquest ple  extraordinari, l' aclariment de les al·legacions presentades i l' aprovació dels comptes del 2010, no va servir en absolut per aclarir els dubtes que s' havien posat sobre la taula, el que em reafirma encara més  en la idea de que es tractava d' un ple innecessari,  i que ens podíem haver estalviat els 400€ en dietes que representa la seva convocatòria.  Els comptes es varen aprovar amb el vot a favor dels regidors de ERC i de tres regidors de CIU, mentre que els de PeM-CUP es varen abstenir. L 'únic vot contrari va ser el del regidor de CiU Josep Brachs, que va mostrar la seva disconformitat en que s' aprovessin als comptes per cobrir un tràmit,  i que es deixes per un futur, i en el cas de que aparegués nova documentació, el fer net d' aquesta situació.

El tema al que es va dedicar més temps de debat, va ser el de la nova beca "Riudeperes". No es que es debatessin les bases en si, o sobre la conveniència o no de crear aquesta beca, sinó sobre si el nom més escaient per la beca era "Riudeperes" o "Calldetenes". Al final les bases de la beca es varen aprovar per tots els regidors presents excepte el regidor de hisenda, que tot i parafrasejar al expresident de la Generalitat el molt honorable  Jordi Pujol amb un "ara no toca", no va se capaç de convèncer a cap regidor de que aquest no era un tema prioritari per el veïns, en un moment en el que  s' imposen les retallades. El regidor d' ensenyament va comentar que encara que les dates estaven obertes, la intenció era posar-la en marxa per la setmana de la ciència, i ja fora de la sala de plens va dir que la dotació de la mateixa er< de 2,500 euros, un import que sense ser molt elevat, en aquest moments molts veïns segur que li donarien un altre destí. 
Igual que passava en la legislatura anterior, al tractar-se d' un ple extraordinari l' alcalde no va permetre les intervencions del públic, i per tant conèixer l' opinió del representants de Solidaritat, que com ja sabeu varen presentar les al·legacions.
Llegir més...