El ple extraordinari del 13 de febrer de 2012.
dimarts, 14 de febrer del 2012
Catorze persones de públic varen assistir a aquest ple extraordinari. Cal remarcar l' absència de dos regidors del Grup municipal de ERC, la del senyor Parramon molt probablement motivada per la seva vinculació laboral a l' empresa Arimany Piella transport SL, vinculació que impedia que podes votar en els quatre primer punts del ordre del dia.
Els quatre primers punts proposaven rescindir els contractes vigents amb la companyia que gestiona el residus municipals (Arimany Piella transport SL), tornar-ne la gestió al Consell Comarcal, i aplicar un seguit de mesures que permetran reduir el cost de 160.000 euros/any actuals, a uns 110.000 euros/any. Cal recordar que en el moment que l' anterior alcalde va perdre la presidència del Consell Comarcal, va ser quan es va signar l' acord vigent fins avui, i es va donar a entendre que s' obtindrien uns estalvis econòmics, que ahir va quedar clar que no s' han produït. Excepte en el primer dels quatre punts que el grup municipal de ERC es va abstenir, en els altres tres va votar-hi a favor, fet que contrasta amb que en l' anterior ple votessin en contra de l' anulació de les factures addicionals al estipulat en el contracte, i que al meu entendre també significa un reconeixement de que la seva gestió va ser deficient.
El regidor de serveis en la seva exposició, va anar posant sobre la taula un seguit de deficiències en la gestió i facturació del anterior concessionari, i una total falta de control del proveïdor per part del anterior govern. Va explicar per exemple, que des l' entrada en vigència del contracte ara rescindit, s' ens cobressin de més uns 2000 euros mensuals del que s' hi estipulava, sense que en 47 mesos es detectes l' anomalia, que els ingressos de la deixalleria fossin de 200 euros/any mentre que les despeses eren d' uns 30.000 euros anys, o que a la deixalleria només hi hagin residus que tenen un cost per l' ajuntament, mentre que els que podien significar un ingrés hagin desaparegut. Segons va dir el regidor, retirar els neumàtics actualment emmagatzemats a la deixalleria té un cost d' uns 12.000 euros.
Per assolir l' estalvi d' uns 50.000 euros/any, es reduirà un dia a la setmana la recollida del "multiproducte", es passarà de 14 punts de recollida a només quatre, de manera que la majoria de cases de pagès tindran que portar els seus residus a la nau de la brigada municipal, i es substituirà la deixalleria per una deixalleria mòbil que vindrà un cop al més, i una recollida casa per casa de residus voluminosos també un cop al mes. Cal remarcar també, que amb aquestes accions es reduirà la durada del préstec que es va demanar per fer front al deute, de 14 anys a 4 anys, amb un importat estalvi en el pagament d' interessos, i sense incrementar l' actual quota.
El darrer punt del ordre del dia que també es va aprovar per unanimitat , feia referència a l' aprovació del conveni de concessió de subvenció pel circuit de BMX, un pas necessari per accedir a la subvenció de 480.000 euros. L' alcalde va informar que el proper dia 29 de febrer tindrà una reunió en la que demanarà als responsables de la Generalitat, que aquets 480.000 euros es puguin dedicar a les obres del pavelló, i diferents regidors del equip de govern varen manifestar, que en cas de que aquest acord no es pugui assolir es provable que es renuncií a la subvenció.
Tot i tractar-se d' un ple extraordinari, un cop acabat el ple l' alcalde va donar la paraula al públic, però limitant les intervencions a temes relacionats amb l' ordre del dia, evitant així que es tractessin temes com el de les subvencions a "Osona Solidaria", que per absència del anterior alcalde varen quedar sense resposta en el ple del dia 6 de febrer. En les seves intervencions el públic va demanar al equip de govern, que miri de buscar una alternativa al tancament de la deixalleria, ja que es considera que la reducció del servei que es produirà es molt important, i també que s' exigeixin les responsabilitats que faci falta a l' anterior empresa gestora dels residus, per recuperar els diners que s' han pagat de més del que s' havia acordat.
El ple ordinari del 6 de febrer de 2012.
dimarts, 7 de febrer del 2012
Més de vint persones varen assistir al ple ordinari celebrat ahir al vespre, un ple al que només varen assistir tres dels cinc regidors del grup municipal de ERC, sent molt significativa l' absència del seu cap de llista el sr. Jaume Mas.
Tots els punts de l' ordre del dia es varen aprovar per unanimitat, excepte el que fa referència a l' anulació d' unes factures del servei de recollida de deixalles, un punt que els regidors de ERC hi varen votar en contra. El regidor de serveis va explicar, que l' anulació bé motivada perquè segons el conveni signat, l' empresa que gestiona el servei s' ha de fer càrrec de totes les despeses, i per tant no hi tenen cabuda factures addicionals.
En el torn de precs i preguntes, el portaveu del grup municipal de Esquerra es va interessar per la situació de la variant i per la del nou institut. L' alcalde va explicar que la variant no es construirà aquest 2012 per les dificultats econòmiques que pateixen les administracions, però que al estar ja licitada serà de les primeres obres que es construiran a la que la situació econòmica millori. També va anunciar una reunió amb els responsables de la Generalitat, pel proper 29 de febrer. En quan al nou institut, el regidor d' urbanisme va assegurar que entrarà en funcionament al inici del proper curs escolar tot i anar just temps.
Seguidament va prendre la paraula l' alcalde Marc Verdaguer, per manifestar el seu rebuig al comunicat del grup municipal de ERC publicat el passat divendres, indicant als regidors de ERC que amb aquest comunicat "havien escollit el camí equivocat", i que el que cal es que "assumeixin les seves responsabilitats", al mateix temps exposava alguns dels deutes que encara tenim pendents del any 2008. A continuació i en la mateixa línia que l' alcalde, el regidor de hisenda va rebatre punt per punt el comunicat, aportant més dades de deutes pendents per demostrar que es impossible que el deute sigui de 399.000. El portaveu del grup municipal de ERC va acabar manifestant que no criticaven l' auditoria sinó el to alarmista de la presentació, una manifestació que segur que sorprendrà a qualsevol que hagi llegit la noticia, i que al meu entendre significa un reconeixement implícit de tot el que se li estava dient.
Les quatre o cinc intervencions del públic varen anar en la línia de demanar la dimissió immediata d' en Jaume Mas i d' en Jaume Parramon, com a màxims responsables de la gestió que ens a conduit a la situació actual, amb l' agreujant de no haver dit la veritat sobre la situació econòmica del nostre ajuntament en el darrer període electoral.
Les actes de regidors son personals i per tant es una decisió les afectats presentar la dimissió, però cal esperar que els dos regidors prenguin nota del que els va demanar la gent de Calldetenes que va assistir al ple, al meu entendre un grup molt representatiu del sentiment del poble, i que definitivament assumeixin la seva responsabilitat i actuïn en conseqüència, donant pas a gent no condicionada pel passat, que puguin treballar perquè Calldetenes vagi endavant.
El comunicat del anterior govern sobre l' auditoria.
diumenge, 5 de febrer del 2012
El passat divendres el 9 Nou va publicar un comunicat del grup municipal de ERC de Calldetenes, en el que es qüestionava el resultat de l' auditoria recentment presentada, i s' acusava a l' actual govern de llençar un missatge apocalíptic sobre l' estat de les finances municipals, i es ratificaven en que el deute a curt termini era de 399.000 euros.
Des de fa uns anys assisteixo als plens i segueixo amb interès la política municipal, i el missatge que s' ens va donar a l' auditoria em va semblar força realista i per suposat gens apocalíptic. Crec que la feina feta pels auditors ha estat honesta i realista, crec que el deute existeix tal com s' especifica en el seu treball, i també penso que cal incorporar-hi de manera urgent, el resultat del exercici 2011 per conèixer la situació actual de la manera més real possible.
En el comunicat emès per l' equip del anterior govern municipal, es dona a entendre que si els propietaris del torrental liquidessin totes les quotes, tindríem el problema pràcticament resolt, sense explicar en absolut perquè els propietaris no les paguen, ni perquè el cas està en aquest moment als jutjats, ni si l' anterior alcalde com a part afectada, ha fet efectives en temps i forma totes les quotes que li pertocaven. Seguint amb els números, el comunicat tampoc explica que el deute a llarg termini també està per sobre del que actualment permet la llei, i molt per sobre si hi sumem els ja famosos 700.000 euros del camp de futbol, dels que inevitablement l' ajuntament s' ha de fer càrrec.
Fent ús del meu dret a consultar l' auditoria, que com sabeu està a disposició dels veïns des del dia següent de la seva presentació, he observat que aquesta també parla d' altres aspectes que el comunicat passa per alt. Parla de manca de control en els pagaments municipals, un punt que ratifiquen els recents escàndols de les dietes del mercat i de la deixalleria. Fa referència també a la desaparició de la documentació de les obres del Torrental i de l' avinguda dels Països Catalans, de la falta d' un inventari dels bens propietat del ajuntament, d' errors en la gestió de les amortitzacions comptables, de la situació de paràlisi de les obres de pavelló, en definitiva fa tot un seguit de consideracions, que en contra del que explica el comunicat, fan que la situació pugui ser realment apocalíptica.
Avui també s' ha parlat del comunicat al diari digital Osona.com, en un escrit que entenc que augmenta la confusió sobre la realitat del poble. En la noticia no es fa cap referència al govern anterior o al grup municipal de ERC, i s' atribueix l' autoria del escrit a ERC. Per els que procurem seguir de prop la política municipal, ens resulta evident que son molts els militants de ERC de Calldetenes que no estan d' acord en com s' han fet les coses aquests darrers anys, només cal recordar la seva oposició ja en l' anterior legislatura a algunes de les propostes del alcalde, l' escàs suport que va tenir l' anterior alcalde per ser el cap de llista a les darreres municipals, i les repetides peticions de transparència de militants de ERC que han assistit com a públic als darrers plens..
Crec que un partit com ERC que sempre ha fet de la transparència i de les "mans netes" la seva bandera, un missatge que jo m' he cregut fermament tot i no ser militant, cal s' impliqui a nivell de la seva direcció comarcal, o si cal a nivell de la direcció nacional, i es posicioni d' una manera clara en aquest assumpte, avalant de manera publica i clara el comunicat del que estem parlant, i per extensió tota la política portada a terme l' anterior legislatura, o promogui la renuncia del seu cap de llista si creuen, com jo crec, que l' actuació no ha estat la correcta, Calldetenes i el país segur que els hi agrairà.
La presentació de la auditoria dels comptes del 2010.
dijous, 19 de gener del 2012
Amb la presencia del diputat i president de l'Àrea d'Hisenda i Recursos Interns de la Diputació, el senyor Carles Rossinyol, va tenir lloc la presentació de l' auditoria dels comptes del 2010 del ajuntament de Calldetenes. Els números presentats no varen significar cap sorpresa, ja que havien estat avançats per CiU en el seu butlletí.
Es va confirmar que l' endeutament a curt termini es de 5,2 milions d' euros, molt allunyat dels menys de 400.000 euros presentats en el tancament del exercici per l' anterior equip de govern i defensats durant la campanya electoral. Les principals partides que motiven aquesta diferencia, son la no comptabilització de 3,1 milions d' euros en factures impagades, i els 1,4 milions d' euros de quotes de dubtós cobrament que es varen comptabilitzar com ingressos. L' endeutament a llarg termini es de 1,8 milions d' euros. Cal dir també que en la auditoria no hi figura el deute de 700.000 euros del camp de gespa artificial formalitzat a nom del FC Calldetenes, però que compromet al ajuntament a fer-se'n càrrec.
L' alcalde, el regidor de hisenda i el portaveu de PeM varen fer una crida a la confiança, amb el convenciment de que amb el suport de la diputació i de la Generalitat i ajustant el cost dels serveis sense tancar-ne cap, s' aconseguirà donar la volta a la situació. Comparteixo totalment aquesta crida a la confiança, i estic segur que amb el temps aconseguirem reconduir la situació, però també crec que contràriament al que va apuntar el portaveu de PeM, cal que ens oblidem d' encetar nous projectes per més que estiguin en el programa electoral dels tres partits. Amb el pressupost del nostre ajuntament el deute es difícil de reconduir, i amb la situació en la que estan les institucions, la seva ajuda no podrà ser prou generosa com per encetar nous projectes per més compromisos electorals que hi hagin.
Els representants de la diputació varen parlar de il·legalitats en la manera de portar els comptes, unes il·legalitats que dissortadament son força habituals en la gestió dels ajuntaments, i que en al nostre cas han significat amagar al veïns la realitat de la nostre situació econòmica. En altres països que un polític no digui la veritat, amagar més de tres milions en factures impagades es no dir la veritat, significa la seva renuncia a la representativitat pública, un costum gens implantat al nostre país i que cada vegada es fa més necessari implantar, com una mesura més per acabar amb la multitud d' escàndols que patim.
En base al que dic en el punt anterior, crec del tot necessari que en Jaume Mas faci aquest servei a Calldetenes i per extensió al país, que assumeix totes les seves responsabilitats, i que alliberi els seus companys de grup municipal i de partit del pes de la seva gestió durant la darrera legislatura, de manera que puguin fer una oposició digne i construir una nova alternativa de govern, i a ell s' el pugui recordar per les moltes coses ben fetes, crec sincerament que Calldetenes ho necessita.
El ple ordinari del 9 de Gener de 2012.
dimarts, 10 de gener del 2012
Aquest primer ple del any 2012 havia despertat força interès, com ho demostra el fet que vint-i-tres persones hi assistissin de forma presencial. Lamentablement tot i aquest interès i el debat que es va generar en el apartat de precs i preguntes, el ple no es gravar en vídeo. Els punts del ordre del dia es varen anar provant com darrerament es habitual sense massa debat, i dels mateixos caldria remarcar el que feia referència al futur cobrament del 50% de la quota del bus als majors de 70 anys.
En el tema del bus el regidor de hisenda va explicar que aquesta apujada era per l' anys 2013, però que calia aprovar-la aviat perquè els abonaments es comencen a vendre el mes d' octubre. També va posar de manifest que a part d' alguns deutes a l' empresa que fa el transports, es deuen 96.000 euros al ajuntament de Vic per la gestió dels darrers 3 anys (32.000€/any). PeM va explicar que el cost de cada viatge dels majors de 70 anys, es superior al d' un viatge de la targeta d' abonament T-10, també que considerava excessiu un cost de 32.000 €/any per la gestió i va proposar una revisió del conveni, una opinió que comparteixo totalment. El punt es va aprovar amb l' abstenció del grup municipal de ERC, tot i que l' alcalde va matisar que l' aprovació definitiva no es faria efectiva, fins que s' articules tot el procediment per subvencionar la quota resultant als majors que no puguin fer-hi front.
En el torn de precs i preguntes el regidor de hisenda va preguntar perquè l' Espardenya Teatre no havia entrat la sol·licitud per l' ús del teatre per les representacions de "Els Pastorets", i perquè no havia fet efectives les taxes corresponents per les dues representacions. Això va portar a un debat sobre el control del ús de les instal·lacions i sobre com calia aplicar les taxes a les entitats, un debat que a Calldetenes patim sovint perquè el procediment mai ha estat escrit de manera detallada i clara. L' alcalde va tancar el debat proposant que es treballi en comissió i un cop estigui consensuat es passi per ple.
El grup municipal de ERC va interrogar a la regidora de cultura sobre els tallers que s' estan fent, i si els promotors eren o no de Calldetenes tal com havia assegurat en el anterior ple. Tot això va generar un debat sobre diferents aspectes del seu funcionament, que es pensen resoldre quan s' analitzin els resultats dels tallers celebrats. Penso que el funcionament dels tallers es tenia que haver definit clarament abans de començar-los i fer-lo public, i no fer-ho quan ja porten tres mesos funcionant, i per això el passat dia 23 de desembre vaig entrar al ajuntament un escrit amb una bateria de preguntes sobre aquest tema, que de moment no ha estat contestat.
El Grup municipal de ERC també va preguntar per l' embolic generat per la carta del regidor de hisenda anunciant l' aplicació de les taxes al FC Calldetenes, la impugnació de la mateixes, i la posterior retirada de la impugnació un cop l' alcalde va deixar sense efecte la carta del regidor, segons va dir l' alcalde degut a que l' equip de govern esta negociant amb el club per trobar una solució a un conflicte que durà des del inici de la legislatura.
En el torn de preguntes del públic, el president de la secció local de ERC va interrogar al regidor de serveis, sobre un escrit publicat en la web de CiU, on afirmava: "de sorpreses n´aparaixeren mes, es per aixo que em sembla que la secció local d´erc nomes busca desmarcarse de l´actual representant sense voler aclarar les irregularitats, l´exemple es clar, nomes busquen l´evidencia del mercat dominical, i obliden moltes coses com l´urbanització del torrental, les dietes del seu exalcalde, la deixelleria, la contractació de persones amb grau de consanguinitat fins al terçer o d´afinitat fins a segon, tal com esmenta un post plaques solars, per no parlar del camp de futbol,". El regidor va manifestar que no podia donar detalls del tema de les dietes fins estar-ne totalment segur i haver-ho parlat amb l' equip de govern. El representant de la secció local de ERC va voler deixar molt clar, que en un ple anterior ja havien demanat l' aclariment de tot el que estigues sota sospita, i que corresponia al actual govern fer-ho tal com s' havien compromès.
El punt anterior va portar a un debat sobre les dietes del anterior equip de govern, en especial del anterior alcalde. El regidor de hisenda va assegurar que la comptabilització de les dietes s' havia fet de forma totalment legal, i que en tot cas quedava l' anàlisi subjectiu de si algunes eren o no massa elevades, una apreciació que clarament no es la que donava a entendre el regidor de serveis en el escrit que va publicar.
El cap de llista de SI va demanar sobre si es portaria una comptabilitat per centres de cost, tal i com el seu partit havia proposat en el seu programa electoral, i que el regidor d' hisenda havia assumit com un objectiu propi, fins i tot en algun fòrum públic, a inicis de legislatura. El regidor va explicar que la comptabilitat actual no ho permetia i que requeriria molts recursos per fer-ho, el representant de SI va manifestar que fer-ho no es un tema de dificultat ja que la informàtica fa que sigui molt senzill, i per tant només es una qüestió de voluntat política. El meu anterior post "remar tots en la mateixa direcció", anava en el mateix sentit del que va exposar el representant de SI, i per tant comparteixo totalment aquesta opinió. Com ell va dir, no fer-ho farà que es continuí estenent pel poble, el convenciment de que tenim un govern "opac".
Remar tots en la mateixa direcció.
dijous, 29 de desembre del 2011
He llegit amb molta atenció el segon butlletí municipal d' aquesta legislatura, i el que a mi m' ha cridat més l' atenció es la falta de "números" dels que jo crec que de veritat interessen als veïns. No em refereixo a l' auditoria que òbviament es el que ara més interessa, aquesta ja serà exposada públicament en pocs dies, i també serà penjada a la web segons es va dir en un ple, em refereixo als números que afecten a la gestió del actual govern.
Jo crec que els veïns hem de disposar de números molt concrets de la gestió pública, que s' entenguin i que s' ens presentin sovint, i no en un gran balanç contable a finals d' any que difícilment podrem digerir encara que estigui penjat a la web, o en seguiments trimestrals del pressupost que el mateix regidor de hisenda ja reconeixia en un ple que serveixen de ben poc informativament parlant.
Si mirem els "números" que surten al butlletí, només hi trobem els que dona el regidor de serveis referents a la deixalleria i al mercat. Dels que surten a la web no cal ni que en parlem. En el cas de la deixalleria li serveixen al regidor per anunciar el possible tancament de mateixa degut al fort dèficit, i en el cas del mercat per anunciar que en aquest segon semestre s' han incrementat els ingressos respecte al mateix semestre de 2010, una informació que celebro i que al fer-se la comparació entre els dos exercicis dona entendre, que els números del mercat del 2010 ja deuen començar a estar clars. També parla de la possible recuperació de part dels diners no cobrats del "Ecoembes", una gestió que també cal celebrar, i per la que ja felicito ja ara al regidor en cas de que ho aconsegueixi.
Per posar alguns exemples dels números que jo trobo a faltar, parlaria d' un balanç detallat de resultat de la Festa Major, de la que per cert no s' en parla gens en el butlletí. Parlaria també d' un balança detallat del resultat de les representacions del Auditori-Teatre, de les despeses de les retransmissions dels plens, o dels estalvis aconseguits amb el canvi de companyia de telefonia mòbil. Tot això son números que així aïllats tots els veïns podem entendre i valorar, i que compliria el que molts varem entendre que s' ens oferia abans de les eleccions.
Es podrien exposar també detalladament les despeses corrents més significatives, com poden ser la compra de maquinaria i/o altres equipaments, o les despeses en cartells anunciadors, tríptics i butlletins. També seria bo fer públiques les dietes cobrades pels regidors per qualsevol concepte si es que n' hi han hagut, o ja que estem en els dies de Nadal, un resum de totes les despeses en motiu de les festes nadalenques. Etc. etc.
Entenc que ara encara s' esta molt enfeinat en acabar el tema de l' auditoria, però estaria bé que en el proper butlletí que trobaria encertat que sortís als voltants de Setmana Santa, ja hi comences a sortir algun "número" que convences als veïns de que això de la transparència va de veritat, que anem en la direcció correcte i que val la pena que tots hi remem tal com demana el nostre alcalde.
Amb "lloances" i "crits d' ànim" no n' hi ha prou, i no donar informació suficient que et faci sentir que es participa en el projecte, es justificació suficient perquè molts veïns decideixin "no remar", ja que poden pensar que "es més del mateix" i que "estem remant", o si voleu "continuem remant", directe a la cascada i que per tant l' esforç que s' ens demana no cal la pena.
Llegir més...Jo crec que els veïns hem de disposar de números molt concrets de la gestió pública, que s' entenguin i que s' ens presentin sovint, i no en un gran balanç contable a finals d' any que difícilment podrem digerir encara que estigui penjat a la web, o en seguiments trimestrals del pressupost que el mateix regidor de hisenda ja reconeixia en un ple que serveixen de ben poc informativament parlant.
Si mirem els "números" que surten al butlletí, només hi trobem els que dona el regidor de serveis referents a la deixalleria i al mercat. Dels que surten a la web no cal ni que en parlem. En el cas de la deixalleria li serveixen al regidor per anunciar el possible tancament de mateixa degut al fort dèficit, i en el cas del mercat per anunciar que en aquest segon semestre s' han incrementat els ingressos respecte al mateix semestre de 2010, una informació que celebro i que al fer-se la comparació entre els dos exercicis dona entendre, que els números del mercat del 2010 ja deuen començar a estar clars. També parla de la possible recuperació de part dels diners no cobrats del "Ecoembes", una gestió que també cal celebrar, i per la que ja felicito ja ara al regidor en cas de que ho aconsegueixi.
Per posar alguns exemples dels números que jo trobo a faltar, parlaria d' un balanç detallat de resultat de la Festa Major, de la que per cert no s' en parla gens en el butlletí. Parlaria també d' un balança detallat del resultat de les representacions del Auditori-Teatre, de les despeses de les retransmissions dels plens, o dels estalvis aconseguits amb el canvi de companyia de telefonia mòbil. Tot això son números que així aïllats tots els veïns podem entendre i valorar, i que compliria el que molts varem entendre que s' ens oferia abans de les eleccions.
Es podrien exposar també detalladament les despeses corrents més significatives, com poden ser la compra de maquinaria i/o altres equipaments, o les despeses en cartells anunciadors, tríptics i butlletins. També seria bo fer públiques les dietes cobrades pels regidors per qualsevol concepte si es que n' hi han hagut, o ja que estem en els dies de Nadal, un resum de totes les despeses en motiu de les festes nadalenques. Etc. etc.
Entenc que ara encara s' esta molt enfeinat en acabar el tema de l' auditoria, però estaria bé que en el proper butlletí que trobaria encertat que sortís als voltants de Setmana Santa, ja hi comences a sortir algun "número" que convences als veïns de que això de la transparència va de veritat, que anem en la direcció correcte i que val la pena que tots hi remem tal com demana el nostre alcalde.
Amb "lloances" i "crits d' ànim" no n' hi ha prou, i no donar informació suficient que et faci sentir que es participa en el projecte, es justificació suficient perquè molts veïns decideixin "no remar", ja que poden pensar que "es més del mateix" i que "estem remant", o si voleu "continuem remant", directe a la cascada i que per tant l' esforç que s' ens demana no cal la pena.
Les retransmissions dels plens per Internet.
dimarts, 27 de desembre del 2011
L' explicació en el recent butlletí municipal de la retransmissió dels plens municipals per Internet, una explicació força allunyada de la visió que en tinc jo, em dona peu a penjar aquest post.
Fins ara s' han fet quattre gravacions dels plens, la primera no es va retransmetre per Internet, però va estar penjada a la web en menys de vint-i-quatre hores, i amb una qualitat de imatge i so excel•lents. Aquesta primera gravació no figura en la pàgina de la web municipal destinada a aquesta funció, però si algú la vol seguir pot fer-ho en el següent enllaç del ple de 5 de setembre de 2010.
Les altres tres gravacions que si es van retransmetre per Internet, d' una qualitat força inferior, no han pogut ser seguides d' una manera mínimament acceptable, degut als continuats talls tant de so com de imatge, i les gravacions penjades a la pagina web municipal no contenen els plens sencers, en algun cas fins i tot menys de la meitat del ple. No es doncs d' estranyar que la permanència mitjana a les pàgines sigui de poc més de quatre minuts.
En el butlletí ens donen dades de "Google Analítics" amb detalls poc importants si tenim en compte el que explico en el punt anterior. Obliden en canvi un detall importat com es el cost d' aquesta experiència. No tinc cap dubte que l' alcalde, que em consta que visita aquest bloc i que en alguna ocasió fins i tot hi ha participat, no tindrà inconvenient en algun moment d' explicar-ho.
Penso que pagar ni que sigui poc per una cosa que no et dona el que persegueixes, en aquest cas la màxima transparència en els plens dotant-nos d' arxiu consultable en tot moment de tot el que hi passa, sempre es car. Una altre cosa seria si el fi perseguit fos la projecció del ajuntament com un ajuntament tecnològicament punter, aleshores si que es podria intentar justificar el cost, però si es aquesta segona opció la que persegueix l' equip de govern, tal com s' esta fent correm el risc de caure en el ridícul.
Per acabar-ho d' arreglar del butlletí municipal s' en dedueix que ara només "repetiran l' experiència en alguns plens", els que es consideri que son els més interessants, obviant que sovint la part més interessant surt en el apartat de precs i preguntes tant de l' oposició com del públic, i es evident que desconeixen que sortirà en aquest apartat per decidir quin ple es interessant i quin no.
Si garantir el correcte funcionament d' aquest servei no ens ho podem permetre econòmicament parlant, i hem de buscar "succedanis" invertint temps i diners per aconseguir uns resultats tant minsos com els que estem aconseguint, o el que es vol es mantenir el servei només per quedar bé, jo penso que ens equivoquem i que val més reconèixer el fracàs i plegar.
Si no es vol plegar, el que es podria fer es pagar uns euros a algun aficionat/aficionats a temes de vídeo del poble, que ho gravi amb una càmera fixa i ho pengi a Internet en un parell de dies, al menys així disposarem del arxiu complert de vídeos, algú del poble es guanyarà uns diners que falta fa, i potser fins i tot aconseguim que qui faci la gravació s' interessi pels afers municipals.
Llegir més...Fins ara s' han fet quattre gravacions dels plens, la primera no es va retransmetre per Internet, però va estar penjada a la web en menys de vint-i-quatre hores, i amb una qualitat de imatge i so excel•lents. Aquesta primera gravació no figura en la pàgina de la web municipal destinada a aquesta funció, però si algú la vol seguir pot fer-ho en el següent enllaç del ple de 5 de setembre de 2010.
Les altres tres gravacions que si es van retransmetre per Internet, d' una qualitat força inferior, no han pogut ser seguides d' una manera mínimament acceptable, degut als continuats talls tant de so com de imatge, i les gravacions penjades a la pagina web municipal no contenen els plens sencers, en algun cas fins i tot menys de la meitat del ple. No es doncs d' estranyar que la permanència mitjana a les pàgines sigui de poc més de quatre minuts.
En el butlletí ens donen dades de "Google Analítics" amb detalls poc importants si tenim en compte el que explico en el punt anterior. Obliden en canvi un detall importat com es el cost d' aquesta experiència. No tinc cap dubte que l' alcalde, que em consta que visita aquest bloc i que en alguna ocasió fins i tot hi ha participat, no tindrà inconvenient en algun moment d' explicar-ho.
Penso que pagar ni que sigui poc per una cosa que no et dona el que persegueixes, en aquest cas la màxima transparència en els plens dotant-nos d' arxiu consultable en tot moment de tot el que hi passa, sempre es car. Una altre cosa seria si el fi perseguit fos la projecció del ajuntament com un ajuntament tecnològicament punter, aleshores si que es podria intentar justificar el cost, però si es aquesta segona opció la que persegueix l' equip de govern, tal com s' esta fent correm el risc de caure en el ridícul.
Per acabar-ho d' arreglar del butlletí municipal s' en dedueix que ara només "repetiran l' experiència en alguns plens", els que es consideri que son els més interessants, obviant que sovint la part més interessant surt en el apartat de precs i preguntes tant de l' oposició com del públic, i es evident que desconeixen que sortirà en aquest apartat per decidir quin ple es interessant i quin no.
Si garantir el correcte funcionament d' aquest servei no ens ho podem permetre econòmicament parlant, i hem de buscar "succedanis" invertint temps i diners per aconseguir uns resultats tant minsos com els que estem aconseguint, o el que es vol es mantenir el servei només per quedar bé, jo penso que ens equivoquem i que val més reconèixer el fracàs i plegar.
Si no es vol plegar, el que es podria fer es pagar uns euros a algun aficionat/aficionats a temes de vídeo del poble, que ho gravi amb una càmera fixa i ho pengi a Internet en un parell de dies, al menys així disposarem del arxiu complert de vídeos, algú del poble es guanyarà uns diners que falta fa, i potser fins i tot aconseguim que qui faci la gravació s' interessi pels afers municipals.
El ple ordinari del 12 de Desembre de 2011.
dimarts, 13 de desembre del 2011
Dotze persones varen assistir presencialment al ple, un ple que novament es va retransmetre per Internet però que no va poder ser seguit en la seva totalitat per els veïns que ho varen intentar, i que en aquest moment tampoc es pot veure en diferit ja que en la gravació només hi figura un fragment d' uns pocs minuts. Potser caldria trobar l' equilibri entre les ganes de donar una imatge de modernitat i tranparència, el cost i l' eficàcia, i encarregar a alguna persona la gravació amb una càmera de vídeo normal i la posterior pujada a Internet, estic segur que seria més econòmic i efectiu.
Tots els punts del ordre del dia es varen aprovar per unanimitat, excepte els dos que feien referència a la reparcel•lació del sector de les Adoberies, que els regidors de PeM varen votar en contra. Quan des del públic s' els va preguntar el motiu, varen argumentar que ja en el seu dia havien votat en contra d' aquest pla, perquè consideraven que no era necessari ampliar la zona industrial degut a que encara hi han percales disponibles i que les empreses que s' hi instal•len tampoc donen feina a la gent del poble. Senyalar també que l' alcalde no va participar en el debat i la votació d' aquests dos punts, per evitar qualsevol sospita de que pugues tenir-hi un interès particular.
En el apartat de precs i preguntes, el Grup Municipal de ERC va preguntat per la variant, pregunta a la que l' alcalde va respondre dient que estaven pendents d' una reunió amb els responsables de la Generalitat, en la que esperaven obtenir una nova data d' execució del projecte. També va explicar que al estar l' obra ja licitada, l' empresa que va guanyar el concurs podria reclamar una indemnització en cas d' un excessiu retràs en el inici de les obres.
El Grup Municipal de ERC, també va preguntar pel funcionament dels "Tallers Calldetenes", i si la gestió dels mateixos s' havia assignat a una empresa de Vic. La regidora de cultura va explicar que es tractava d' una iniciativa de la seva regidoria, i que qui gestiona de moment aquest nou servei no es una empresa de Vic sinó una parella de Calldetenes. Va explicar també que els gestors assumien el risc en cas de que hi haguessin pèrdues econòmiques, que el que es cobraven pels cursos anava a parar integrament gestors, i que l' ajuntament posava a la seva disposició tot el suport logístic en la gestió de les inscripcions i la infraestructura municipal disponible per portar-los a terme.
La iniciativa dels "Tallers Calldetenes" em sembla una idea excel•lent i cal esperar que funcionin amb la mateixa empenta que sembla que ha començat, però no em deixa de sorprendre que en els moments en que estem, l' ajuntament assumeixi les despeses de locals, equipaments i tota mena de suport logístic, del que podria semblar un negoci particular, i em sorprendria encara més si com a conseqüència d' aquesta iniciativa, es renuncies al cursos subvencionats que es venien fent els darrers anys. Crec que l' equip de govern faria bé, de posar a disposició de tots els veïns mitjançant una normativa clara i transparent, com es pot accedir al ús de recursos municipals per portar a terme activitats en les que es cobra als assistents, i eliminar així qualsevol sospita de que s' actua amb alguna mena de favoritisme. En el moment de crisi que vivim, es possible que altres veïns puguin tenir-hi interès en desenvolupar activitats similars, i de passada complementar aquest servei.
Ja en la ronda de intervencions del públic, un representant de la secció local de ERC va fer referència a la noticia apareguda recentment al 9 Nou en la que es parlava de la deficiències detectades en la gestió econòmica del mercat i de la deixalleria , per fer una bateria de preguntes a l' alcalde en les que resumint molt, demanava que pensava fer l' equip de govern per aclarir on havien anat a parar els diners d' aquest 2011 que no s' han pogut justificar, que pensava fer amb la gestió dels mateixos serveis durant l' any 2010 on falta documentació, fet que va obligar a tancar els comptes del exercici de manera provisional, i també va preguntar si considerava que en aquest fets hi havia alguna cosa més que "errors administratius" tal com explicava l' anterior alcalde al diari. L' alcalde en la mateixa línia del que explicava en la noticia del 9 Nou, var dir que calia ser prudents i no fer cap actuació fins tenir proves del que havia passat, i també va afirmar que en la seva opinió hi havia "alguna cosa més" que errors administratius. També es va oferir a contestar més concretament i per escrit tota la bateria de preguntes, en cas de que la secció local de ERC les presenti per escrit al ajuntament.
Personalment penso que en els sis mesos que l' actual equip municipal porta governant, ha tingut temps més que suficient per analitzar tota la documentació que podia haver-hi al ajuntament, i més havent fet una auditoria de la que per cert encara no es coneix la data en que es presentarà als veïns. Els papers que no ha trobat fins ara es difícil que es trobin i si els troben caldrà que expliquin d' on han sortit. Si la situació es la que acabo de descriure, cal que l' equip de govern expliqui d' una vegada per totes, tot el que s' ha trobat i com es pensa actuar en cada cas, i posar punt i final a una situació que el meu entendre resulta insostenible per Calldetenes.
No aclarir el que s' ha trobat d' una vegada per totes, allargant indefinidament situacions com la de la gestió del mercat, la gestió de la deixalleria, l' ús indegut d' unes quantitats de gasoil, el que es remoreja pel poble d' una possible anomalia en la instal•lació d' unes plaques solars, o qualsevol altre "sorpresa" que en algun moment es pugui destapar sobre el Torrental o qualsevol altre obra del poble, no beneficia a Calldetenes i pot fer pensar en una utilització interessada i/o política d' aquets fets.
Llegir més...Tots els punts del ordre del dia es varen aprovar per unanimitat, excepte els dos que feien referència a la reparcel•lació del sector de les Adoberies, que els regidors de PeM varen votar en contra. Quan des del públic s' els va preguntar el motiu, varen argumentar que ja en el seu dia havien votat en contra d' aquest pla, perquè consideraven que no era necessari ampliar la zona industrial degut a que encara hi han percales disponibles i que les empreses que s' hi instal•len tampoc donen feina a la gent del poble. Senyalar també que l' alcalde no va participar en el debat i la votació d' aquests dos punts, per evitar qualsevol sospita de que pugues tenir-hi un interès particular.
En el apartat de precs i preguntes, el Grup Municipal de ERC va preguntat per la variant, pregunta a la que l' alcalde va respondre dient que estaven pendents d' una reunió amb els responsables de la Generalitat, en la que esperaven obtenir una nova data d' execució del projecte. També va explicar que al estar l' obra ja licitada, l' empresa que va guanyar el concurs podria reclamar una indemnització en cas d' un excessiu retràs en el inici de les obres.
El Grup Municipal de ERC, també va preguntar pel funcionament dels "Tallers Calldetenes", i si la gestió dels mateixos s' havia assignat a una empresa de Vic. La regidora de cultura va explicar que es tractava d' una iniciativa de la seva regidoria, i que qui gestiona de moment aquest nou servei no es una empresa de Vic sinó una parella de Calldetenes. Va explicar també que els gestors assumien el risc en cas de que hi haguessin pèrdues econòmiques, que el que es cobraven pels cursos anava a parar integrament gestors, i que l' ajuntament posava a la seva disposició tot el suport logístic en la gestió de les inscripcions i la infraestructura municipal disponible per portar-los a terme.
La iniciativa dels "Tallers Calldetenes" em sembla una idea excel•lent i cal esperar que funcionin amb la mateixa empenta que sembla que ha començat, però no em deixa de sorprendre que en els moments en que estem, l' ajuntament assumeixi les despeses de locals, equipaments i tota mena de suport logístic, del que podria semblar un negoci particular, i em sorprendria encara més si com a conseqüència d' aquesta iniciativa, es renuncies al cursos subvencionats que es venien fent els darrers anys. Crec que l' equip de govern faria bé, de posar a disposició de tots els veïns mitjançant una normativa clara i transparent, com es pot accedir al ús de recursos municipals per portar a terme activitats en les que es cobra als assistents, i eliminar així qualsevol sospita de que s' actua amb alguna mena de favoritisme. En el moment de crisi que vivim, es possible que altres veïns puguin tenir-hi interès en desenvolupar activitats similars, i de passada complementar aquest servei.
Ja en la ronda de intervencions del públic, un representant de la secció local de ERC va fer referència a la noticia apareguda recentment al 9 Nou en la que es parlava de la deficiències detectades en la gestió econòmica del mercat i de la deixalleria , per fer una bateria de preguntes a l' alcalde en les que resumint molt, demanava que pensava fer l' equip de govern per aclarir on havien anat a parar els diners d' aquest 2011 que no s' han pogut justificar, que pensava fer amb la gestió dels mateixos serveis durant l' any 2010 on falta documentació, fet que va obligar a tancar els comptes del exercici de manera provisional, i també va preguntar si considerava que en aquest fets hi havia alguna cosa més que "errors administratius" tal com explicava l' anterior alcalde al diari. L' alcalde en la mateixa línia del que explicava en la noticia del 9 Nou, var dir que calia ser prudents i no fer cap actuació fins tenir proves del que havia passat, i també va afirmar que en la seva opinió hi havia "alguna cosa més" que errors administratius. També es va oferir a contestar més concretament i per escrit tota la bateria de preguntes, en cas de que la secció local de ERC les presenti per escrit al ajuntament.
Personalment penso que en els sis mesos que l' actual equip municipal porta governant, ha tingut temps més que suficient per analitzar tota la documentació que podia haver-hi al ajuntament, i més havent fet una auditoria de la que per cert encara no es coneix la data en que es presentarà als veïns. Els papers que no ha trobat fins ara es difícil que es trobin i si els troben caldrà que expliquin d' on han sortit. Si la situació es la que acabo de descriure, cal que l' equip de govern expliqui d' una vegada per totes, tot el que s' ha trobat i com es pensa actuar en cada cas, i posar punt i final a una situació que el meu entendre resulta insostenible per Calldetenes.
No aclarir el que s' ha trobat d' una vegada per totes, allargant indefinidament situacions com la de la gestió del mercat, la gestió de la deixalleria, l' ús indegut d' unes quantitats de gasoil, el que es remoreja pel poble d' una possible anomalia en la instal•lació d' unes plaques solars, o qualsevol altre "sorpresa" que en algun moment es pugui destapar sobre el Torrental o qualsevol altre obra del poble, no beneficia a Calldetenes i pot fer pensar en una utilització interessada i/o política d' aquets fets.
Comparativa Impostos municipals 2011 - El IBI.
dilluns, 28 de novembre del 2011
Com a continuació del escrit sobre el IBI del any passat, m' he animat a fer de nou una comparativa amb les dades recaptades durant l' exercici 2010 en concepte de IBI, per veure quina es l' evolució d' aquest impost i on estem posicionats respecte als municipis veïns. Com cada any, la comparativa l' he fet en base al cost del rebut mig en el cas de les finques urbanes i el cost per per hectàrea en el cas de les rústiques, ja que resulten indicadors fàcils d' entendre que ens diuen el que realment paguem els veïns de Calldetenes en comparació als pobles veins. La font de les dades per fer la comparativa es la web del cadastre.
Si parlem de les finques urbanes, s'aprecia una contenció en el import per rebut, degut a la puja mínima d' aquest impost que en el seu moment va decidir l' anterior govern. Aquest fet ha provocat que passem de ser el municipi més car ara fa un any dels quatre que comparem, a la tercera posició tal com es veu en la primera gràfica. Cal dir que en el darrer ple extraordinari del dia 10 de Novembre, el nou govern va acordar una pujada del IBI pel proper any 2012 d' un 4,1 % per les finques urbanes, una decisió que segurament ens tornarà a posicionar com el municipi més car per aquest concepte, ja sembla que els altres municipis de la comparativa, han apostat per la contenció.
Un altre aspecte a considerar, es que a pesar de la contenció en la revisió del impost, l' import recaptat per l' ajuntament va creixa significativament tal com es pot veure en aquesta segona gràfica, degut bàsicament a al increment del nº de rebuts i també a les possibles modificacions del valor cadastral d' alguns immobles.

Com a conseqüència de la crisi, tots sabem que el preu de la vivenda ha caigut els darrers dos anys, i si bé no em sembla massa raonable demanar un rebaix del IBI en la mateixa proporció com alguns han demanat, ja que apart de ser contradictori amb haver demanat contenció del IBI els anys que el preu de la vivenda pujava desmesuradament, el que aconseguiríem es acabar d' enfonsar els ingressos municipals, si que crec que hauria estat encertat no tocar aquest impost tampoc per les finques urbanes, i en cas de tenir que fer-ho per necessitats pressupostaries, no fer-ho per sobre del increment del IPC i fer-ho també extensiu a les finques rústiques, per tal de que tots fóssim solidaris en la mateixa proporció.
En el darrer ple es va parlar d' una propera revisió del cadastre, amb l' argument de que toca fer-la cada deu anys, i a Calldetenes ja el fa (les finques urbanes es varen revisar el 1.999 i les rústiques el 2.001 segons consta a la web del cadastre). En referència a aquest tema volia fer dues consideracions. La primera es que crec que la llei no obliga als ajuntament a fer aquesta revisió, ja que son molts els que no l' han feta des de fa més de 20 anys. La segona es que crec que fer aquesta revisió es totalment necessari des de un punt de vista de justícia social, ja que unifica el criteris de valoració de totes les finques, però que si es fa s' ha d' evitar que serveixi d' excusa per incrementar significativament la recaptació, cosa que solen fer molts ajuntaments. Existeixen eines suficients de simulació per ajustar els coeficients, i no fer una pujada general encoberta amb l' excusa de que "ens han revisat" el cadastre.
El ple extraordinari del 10 de Novembre de 2011.
dissabte, 12 de novembre del 2011
Amb vuit persones de públic i novament amb l' absència del cap de llista del grup municipal de ERC, es va celebrar el ple extraordinari per aprovar les ordenances fiscals que regiran durant el 2012.
Remarcar que en aquesta ocasió tot i la seva importància el ple no es va retransmetre en directe, i ni tant sols es va gravar en vídeo, i per tant les persones que tenien pensat seguir-lo en directe o en diferit per internet no podran fer-ho. La política de comunicació del nostre ajuntament resulta francament erràtica, i molt llunyana del que s' ens va prometre durant la campanya, ja que a part dels continuats canvis de criteri en les esmentades gravacions, de moment tampoc hem pogut veure el butlletí informatiu que s' ens j havia promès primer pel setembre, i posteriorment per l' octubre.
El primer punt del ordre del dia feia referència a la revisió de tarifes del servei d' aigua potable. Segons l' equip de govern les modificacions introduïdes representen un increment del 8% per cent. Tot i així famílies que tenen un consum baix, es creu que veuran reduït l' import del seu rebut, degut a la eliminació de la taxa del cànon de portada d' aigües. Aquest punt va ser aprovat amb el vot a favor dels sis membres del equip de govern, i el vot en contra del grup municipal de ERC, sense que aquest grup n' argumentes els motius del seu vot contrari.
El segon punt del ordre del dia, va resultar força carregós degut a la quantitat de taxes existents. Aquest punt es va aprovar amb el vot a favor dels dos grups que formen l' equip de govern, i l' abstenció del grup de ERC. Aquest grup va argumentar que en l' època de crisi que estem travessant, considerava excessives les puges proposades.
La puja aprovada per els principals impostos va ser la següent. El impost per la recollida de deixalles pujarà un 5%, amb el compromís de no apujar-lo el proper exercici si durant el 2012 s' aconsegueix reduir suficientment la despesa. El d' activitats econòmiques es mantindrà igual que en l' exercici anterior. El de vehicles pujarà un 2,4 %, i el de bens immobles (IBI) pujarà un 4% per la gran majoria d' immobles, mentre que per els terrenys rurals es mantindrà igual que en el exercici 2011.
Tot i que es tractava d' un ple extraordinari, un cop finalitzat l' alcalde va donar la paraula al públic, que va fer una única pregunta referent a les analítiques del aigua. Afegir que personalment crec que seria molt millor, que el públic pugui parlar en tots els plens sense cap excepció, i sense que l' alcalde s' hagi de plantejar si obre o no un torn de precs i preguntes..
Llegir més...Remarcar que en aquesta ocasió tot i la seva importància el ple no es va retransmetre en directe, i ni tant sols es va gravar en vídeo, i per tant les persones que tenien pensat seguir-lo en directe o en diferit per internet no podran fer-ho. La política de comunicació del nostre ajuntament resulta francament erràtica, i molt llunyana del que s' ens va prometre durant la campanya, ja que a part dels continuats canvis de criteri en les esmentades gravacions, de moment tampoc hem pogut veure el butlletí informatiu que s' ens j havia promès primer pel setembre, i posteriorment per l' octubre.
El primer punt del ordre del dia feia referència a la revisió de tarifes del servei d' aigua potable. Segons l' equip de govern les modificacions introduïdes representen un increment del 8% per cent. Tot i així famílies que tenen un consum baix, es creu que veuran reduït l' import del seu rebut, degut a la eliminació de la taxa del cànon de portada d' aigües. Aquest punt va ser aprovat amb el vot a favor dels sis membres del equip de govern, i el vot en contra del grup municipal de ERC, sense que aquest grup n' argumentes els motius del seu vot contrari.
El segon punt del ordre del dia, va resultar força carregós degut a la quantitat de taxes existents. Aquest punt es va aprovar amb el vot a favor dels dos grups que formen l' equip de govern, i l' abstenció del grup de ERC. Aquest grup va argumentar que en l' època de crisi que estem travessant, considerava excessives les puges proposades.
La puja aprovada per els principals impostos va ser la següent. El impost per la recollida de deixalles pujarà un 5%, amb el compromís de no apujar-lo el proper exercici si durant el 2012 s' aconsegueix reduir suficientment la despesa. El d' activitats econòmiques es mantindrà igual que en l' exercici anterior. El de vehicles pujarà un 2,4 %, i el de bens immobles (IBI) pujarà un 4% per la gran majoria d' immobles, mentre que per els terrenys rurals es mantindrà igual que en el exercici 2011.
Tot i que es tractava d' un ple extraordinari, un cop finalitzat l' alcalde va donar la paraula al públic, que va fer una única pregunta referent a les analítiques del aigua. Afegir que personalment crec que seria molt millor, que el públic pugui parlar en tots els plens sense cap excepció, i sense que l' alcalde s' hagi de plantejar si obre o no un torn de precs i preguntes..
Subscriure's a:
Missatges (Atom)